Schrijf je in op onze nieuwsbrief.



newsletter

anouk vilain | art gallery | Exhibitions anouk vilain | art gallery | Nick Andrews

Nick Andrews

A Random Choice

Inleiding door Axel Daeseleire

De kunstcriticus en dichter Ruskin verwonderde zich er in de negentiende eeuw over dat een oog dat scherp genoeg kon kijken om een vijand te volgen, zelfs in de onnatuurlijke ligging van een blad waarop getrapt is bijvoorbeeld zeer blind kon zijn. En vice versa. Het verbazingwekkende van een oog is de snelheid en de trefzekerheid waarmee het de interactie en de wisselwerking tussen een aantal aanduidingen weet te interpreteren. 

Het oog dat kijkt, begrijpt, (ver)dwaalt, herkent, en tast, en ‘zoekt’ naar het leven en de werkelijkheid. Niet alleen het oog van de kijker maar ook dat van de schilder. En ja zelfs in zekere zin ‘dat van’ de verf die zich een weg baant op het doek, van zicht en perspectief verandert, gestalte aan het heden geeft en zich een eigen weg baant, een eigen interpretatie weergeeft, zonder te vergeten wat er eeuwen geleden door de voorgangers is gebeurd. Dat is wat Nick Andrews (Londen, 1972) over het algemeen in deze solotentoonstelling ‘A Random Choice’ doet. 

 

Ook deze keer vormen de reizen van de laatste jaren, naar onder andere Amerika en China, een uitgangspunt en inspiratiebron voor de kunstenaar. Snel gemaakte schetsen onderweg vormen soms de aanzet voor een uitgebalanceerd en gelaagd schilderij, dat beredeneerder en trager dan de tekening ontstaat. In de hoofdzakelijk acrylverfschilderijen van groot formaat domineren en trekken de kleuren aan – Andrews is dan ook een schilder die geen enkele kleur schuwt, maar verf en toets perfect in elkaar laat overgaan, of net niet. Maar ook de oude meesters worden geherinterpreteerd en via een zeer persoonlijke toets in een andere setting opnieuw leven ingeblazen, zoals bijvoorbeeld Andrews ‘bewerking’ van Goya’s befaamde schilderij ‘Jonge vrouw leest brief’.

 

In tegenstelling met zijn vorige tentoonstelling ‘Short-Notes’ (2002) treedt de menselijke figuur nu meer naar en op de voorgrond, ze betreedt het eerste plan. Op die manier is het zo typische Andrewsiaanse, hedendaagse landschap – waarin de uitzichten en aanblikken vaak worden ‘begrensd’ door vormen van de natuur of tekenen van beschaving – niet alleen meer verstedelijkt, en tot 'ding’ verworden, maar ook op menselijke maat gemaakt. Naast de schilderijen, aquarellen en grafiek exposeert Nick Andrews ook keramiek.

Duration

25/04/2010 - 23/05/2010