°1986, Kortrijk – woont en werkt te Avelgem
De thema’s in het oeuvre van Pieter-Jan Martyn, bijvoorbeeld het Neurenbergproces, de terreurgroep RAF, de brand in de Innovation, de Surgery-reeksen of the Audience-reeksen, inspireren zich op een doorgedreven, bijna journalistiek geschiedkundig beeldonderzoek. Het gaat bij Martyn omtrent het vormelijk vertalen van een “pseudo” accurate reconstructie van een specifiek moment. Daarin ligt de nadruk op het verbeelden van de beeldhiaten als spoorloze referentialiteit van een gebeurtenis. Aan de hand van eigen fotografische ensceneringen wordt, aan de geschilderde reconstructie van deze beeldleemtes uit het verleden, een dwingende esthetische waarde meegegeven. De werken recupereren als het ware de esthetische perceptie van waardevolle fotografische documenten. Een bijna geschiedkundige referentialiteit aan eigen geschilderde taferelen. Op basis van een zeer beperkt kleurenpallet wordt gezocht naar een complexiteit aan nuances van licht, schaduw, kleur- en vormcompositie. Pieter-Jan Martyn hanteert hierbij een zeer typisch werkprocédé om via het veelvuldig aanbrengen en wegschuren van diverse transparante acryllagen een sluierachtige grisaillefilter over zijn werk te bekomen. Een kenmerkende verweerde fotografische tijdsdimensie die vaak aan zijn werk wordt geassocieerd, waarbij de onderlaag een figuratief geabstraheerde aanzet vertaalt van een herkenbare werkelijkheid.